Korte cursus VSO-Randstad - Reisverslag uit Ouderkerk a/d Amstel, Nederland van Marion K - WaarBenJij.nu Korte cursus VSO-Randstad - Reisverslag uit Ouderkerk a/d Amstel, Nederland van Marion K - WaarBenJij.nu

Korte cursus VSO-Randstad

Blijf op de hoogte en volg Marion

25 Januari 2015 | Nederland, Ouderkerk a/d Amstel

Afgelopen vrijdag de deur bij Randstad achter me dichtgetrokken. Drie maanden van ‘huis’, dat voelt anders dan een reguliere vakantie, ‘n beetje weemoedig. De collega’s zwaaiden me uit met warme woorden, cadeautjes, een aanzienlijke financiële bijdrage voor het goede doel…

Nu kan ik mijn hoofd leeg maken voor wat komen gaat. Nog een paar dagen om documentatie door te lezen, nog eens goed naar mijn opdracht te kijken. Tijd ook om de boodschappen- en actielijst af te werken. Om de berg spullen die al klaar liggen, te sorteren – en te schiften. Volgens mijn ticket mag ik 40 kilo bagage meenemen, volgens de Emirates-website 30, en volgens VSO 26. Kom d’r maar uit.

A.s. woensdag vertrek ik, en donderdag kom ik aan in Dhaka, inshallah. Op diezelfde dag arriveren vijf Randstad-collega’s: drie uit Nederland, de andere twee uit Duitsland en Italië. Plus twee Duitsers van het bedrijf Accenture, ook een VSO-donor. Na een gezamenlijke introductie reist iedereen door naar verschillende bestemmingen in het land. Met uitzondering van de Italiaanse heb ik iedereen al ontmoet begin december bij een VSO-training.

Hoe dat nou zit met VSO en Randstad? Welnu, VSO (Voluntary Service Overseas) is “... een internationale ontwikkelingsorganisatie die door duurzame kennisuitwisseling werkt aan een rechtvaardiger wereld zonder armoede. Op aanvraag van lokale organisaties in Afrika en Azië zenden wij vakdeskundigen uit die hun kennis en ervaring daar delen. Lokale organisaties kunnen daardoor hun werk effectiever doen.” (www.vso.nl). Het hoofdkantoor zit in Engeland. Bezoek ook eens hun website: http://www.vsointernational.org/.

Een kernactiviteit van zowel VSO als Randstad is het vinden van de juiste persoon bij een klus; daar zit ‘m de link. Sinds 2004 al heeft Randstad een wereldwijd partnership met VSO. Op die wijze kunnen we ook in landen waar we zelf niet actief zijn, toch een bijdrage leveren aan ontwikkeling, werkgelegenheid en uiteindelijk bestrijding van armoede. Dat doen we, naast financiële steun, door het beschikbaar stellen van kennis en ervaring: op het gebied van HR, IT, communicatie, eigenlijk alles wat we in huis hebben. Zo heeft Randstad een bijdrage geleverd aan de professionalisering van het recruitment-proces bij VSO, aan hun marketing, het juridische traject. Maar misschien wel het meest aansprekende deel is de overseas volunteering: Randstad-medewerkers kunnen voor kortere of langere tijd een opdracht gaan doen in een ontwikkelingsland, bij een lokale partner van VSO. Zie ook: http://www.randstad.com/sustainability/voluntary-service-overseas-vso/vso/ .
Allemaal mensenwerk.

In de afgelopen 10 jaar hebben zo’n 150 Randstad-medewerkers uit verschillende landen ge-volunteered via VSO. We streven naar 20 tot 25 volunteers op jaarbasis. Ik wil maar zeggen, een goed begin van het jaar met zes man ineens naar Bangladesh.

----------------------

Dank voor alle goede wensen en bemoedigende woorden na mijn eerste berichtje. Ik hoop nog veel meer van dergelijke tekens van leven te krijgen de komende maanden.

  • 25 Januari 2015 - 16:28

    Ben Kiewik:

    Als 'n "KORTE Cursus" 3 maanden duurt hoe lang is dan de "Lange" ? Levenslang ? Onthaasten in 'n Aziatisch tempo !
    Marion, sterkte met de laatste loodjes bij het inpakken; goede reis en happy landings.

  • 27 Januari 2015 - 20:08

    Thomas:

    Lieve Marion,
    We wensen je een hele goede reis en hopen dat je daar alles kunt doen wat je je hebt voorgenomen.
    Hou ons op de hoogte!
    Groeten, Hettie & Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ouderkerk a/d Amstel

Marion

Disclaimer: The views expressed in this blog are the author's own and do not reflect those of VSO.

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 99678

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 18 April 2015

Volunteering met VSO

Landen bezocht: