Microkrediet - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Marion K - WaarBenJij.nu Microkrediet - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Marion K - WaarBenJij.nu

Microkrediet

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

05 Maart 2015 | Bangladesh, Dhaka

Waarom zitten er gevaarlijke kanten aan microkrediet?
“Very good question”, zou mijn directeur hebben gezegd op de vraag van Geert. Zij is ook degene die mij heeft uitgelegd waarom onze koningin en ik beter niet zo enthousiast kunnen zijn over microfinanciering.

Naar verluidt, staat de wieg van de moderne vorm van microkrediet in Bangladesh. De banken in dit land zijn erg conservatief en risicomijdend, zij durven en wensen geen kredieten te geven aan de micro- en kleine ondernemers, ofwel alleen tegen belachelijke tarieven.

Als oplossing voor deze behoud- en hebzucht is in de zeventiger jaren van de vorige eeuw het microkrediet bedacht. Leningen - gefinancierd door donaties, subsidies en overheidsfondsen, en uitgekeerd door non-profits - werden - bij voorkeur aan groepen - mensen verschaft, waarbij zij gezamenlijk verantwoordelijk werden gesteld voor de terugbetaling. Maar in de loop van de jaren hebben de non-profits zich ontwikkeld tot commerciele banken en zijn de tarieven dramatisch omhoog gegaan. Een rente van 35% is normaal en die schijnt soms zelfs te kunnen oplopen tot 70%. Bovendien zijn de termijnen voor terugbetaling vaak heel kort - bijvoorbeeld een week! - en houden zij geen enkele rekening met het soort onderneming.

Stel je voor, je bent een arm keuterboertje en wilt je levensomstandigheden verbeteren. Je hebt gehoord (misschien wel van een internationale volunteer, haha) dat je oogstopbrengst hoger wordt als je betere zaden gebruikt. Maar die zaden zijn duurder en dat geld heb je niet. De gewone bank wil geen zaken met je doen. Ga je nu lenen bij een microfinancier en moet je al op korte termijn terugbetalen, dan is heus je oogst nog niet klaar. Dus moet je bijlenen om te kunnen leven. Enzovoorts. Je kunt dus wel ploeteren en misschien je handel zelfs laten groeien, maar je zit altijd in de schulden en hebt je winst nodig om de rentes te kunnen betalen. En zo schijnen vele armen in de schuld-val te zitten. De huishoudelijke hulp van een collega heeft een dubbele baan: schoonmaakwerk naast het dagelijkse boeren - om de afbetalingen te kunnen bekostigen.

Ik vermoed dat er meerdere kanten aan het verhaal zitten en als ik lieg, lieg ik in commissie. Maar het zal niet voor niets zijn dat de Engelse overheid een enorm fonds heeft gecreeerd voor het moderniseren van de Bengaalse bankenwereld, met als einddoel dat de armen toegang krijgen tot eerlijke kredieten en zich zo aan de armoe kunnen ontworstelen. En het is in dat kader dat VSO een plan ontwikkelt, waaraan ik mag meewerken. Mooi toch.

• 05 Maart 2015 - 06:59

Ludmilla:

...en wij in het westen maar lekker 'smug' denken dat we goede daden verrichten...
    wat een boevensysteem!

• 05 Maart 2015 - 08:09

Marieloes:

Goed bezig Marion! XXX

• 05 Maart 2015 - 16:42

Ineke:

Op zich best Westers georiënteerd dat Bangladesh, alleen noemen wij hier rentes van 70% een woekerpolis en dan ben je ineens zielig omdat je de kleine lettertjes niet goed gelezen hebt! Daar heb je dan gewoon niet te eten en rol je van geldgat in geldgat, zonder vooruitzicht op verbetering. Sneu hoor en ook heel moeilijk om te veranderen. Wel goed dat VSO - en jij - dit een halt proberen toe te roepen. Inderdaad goed bezig!
    Dit soort dingen plaatsen ons dagelijkse 'geploeter' toch echt in een heel ander daglicht hé? Nog ff je best doen hoor, Marion!

En, nog even iets heel anders: zit je vriesvak al weer vol?

Groet
    Ineke

• 05 Maart 2015 - 23:40

Ben Kiewik:

Hallo Marion,

Gisteren met droefenis gezien - alhier op TV - hoe
    door Food Multinationals diverse soorten groente en
    graan worden gepatenteerd en wat daarvan de gevolgen
    (kunnen) zijn.

Allerlei Micro- en Macro-economische Goeroes zijn
    vele malen geprezen en evenzovele malen verguisd ......
    Wat is wijsheid ?

En de boer ?
    Hij ploegde voort ! ( Mèt of zonder krediet ? )

Groetjes,
    Ben

• 06 Maart 2015 - 16:28

Hielkje:

Dag Marion,
    Naar aanleiding van je blog ben ik ook gaan zoeken op internet over het fenomeen micro-krediet en dan lees je dat -ondanks de goede achterliggende gedachte - in feite de hele instelling gedoemd is te mislukken. Nu maak jij in werkelijkheid mee, hoe zoiets werkt. Op papier lijkt het idee van meneer Yunus heel goed, maar helaas de praktijk is anders. Ik lees ook op internet dat er door allerlei belastingverdragen aan de betreffende micro-kredietverleners faciliteiten worden gegeven, zodanig dat zij kunnen cashen in bijvoorbeeld Mauritius. Heel jammer dat een dergelijk idee -waarvan ik ook steeds gedacht heb dat het een goede ontwikkeling zou zijn - nu door woekeraars (banken) wordt verpest.
    Goed dat je ons nu eens met een praktijkvoorbeeld confronteert.
    Heel veel sterkte in BD en hartelijke groeten
    Hielkje

• 07 Maart 2015 - 14:28

Marion K:

Dank voor alle reacties. Ik begrijp jullie ontzetting/verontwaardiging/boosheid. Dat voelde ik ook allemaal toen ik het verhaal hoorde. Komt misschien ook een beetje doordat velen van ons zelf een paar centen van onze welvaart hebben gestoken in microkredietfondsen...
    Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat er ook verhalen bestaan met positieve uitkomsten, waar mensen zich daadwerkelijk aan diepe armoede hebben kunnen ontworstelen. Gelukkig hoeven niet al die keuterboertjes en andere kleine ploeteraars 70% rente te betalen. Er bestaan ook fatsoenlijke financiele instellingen, of andere initiatieven, zie bijvoorbeeld Kiva.org .
    Maar het begint dus bij de banken. Misschien kunnen we zelf een bijdrage leveren door 's een paar kritische vragen te stellen aan onze eigen bank die het fonds beheert waaruit microkredieten worden gefinancierd. Dat ga ik wel doen als ik weer thuis ben.

• 07 Maart 2015 - 17:17

Toos:

Ja hoor er zijn zeker positieve verhalen over micro krediet. Toen ik in Afrika woonde en werkte was dat vaak de oplossing voor de kleine bedrijfjes waar ik via de PUM mee te maken had. De banken gaven geen Krediet of juist tegen woekerrente. Ook voor de vrouwen was dit vaak een manier om hun handeltje op te zetten, samen met andere vrouwen.
    Het is alweer wat jaren gelden..... Maar ik wil toch graan geloven dat er ook goede voorbeelden zijn.
    Doei
    Toos

• 08 Maart 2015 - 17:42

Willy:

na al die heldere reacties, ben ik weer helemaal aangesloten! Ik wil ook graag blijven geloven in de goede bedoelingen van de mensheid, hoewel dat soms verdomd lastig is.
    Groeten

• 08 Maart 2015 - 18:57

Bob En Marlou:

Hier schrik ik toch van, dit zal best een groot probleem worden om de juiste oplossing te vinden. Gaat dit ook fout in Afrika, daar wordt dit toch zo geregeld?
    Marion sterkte en veel wijsheid met het oplossen van dit probleem, wel een uitdaging, we steunen je op
    afstand, succesen knuffels van ons.